Pongo, t. VIII, Ukryte w kulturze

Pongo, t. VIII, Ukryte w kulturze

Redakcja: Roman Chymkowski, Agata Koprowicz

Seria wydawnicza: Pongo

Opis skrótowy: wieloautorska monografia naukowa poświęcona ukrytym zjawiskom kultury oraz praktykom ukrywania i odsłaniania

Obszar tematyczny: historia kultury, kultura wizualna

Format, ilość stron: A5, 236

Nakład: 160

Oprawa: miękka

Data wydania: luty 2017

ISBN: 978-83-947175-1-3 (wersja papierowa), 978-83-947175-2-0 (wersja elektroniczna)

kup książkę w serwisie motyleksiazkowe.pl
pobierz książkę w formacie pdf (za darmo!)

 
 
Opis książki (z okładki):

Zaprezentowane teksty z wielu różnorodnych perspektyw przyglądają się wybranym praktykom kulturowym, polegającym przede wszystkim na ukrywaniu, zasłanianiu, kamuflowaniu i trzymaniu w tajemnicy. Starają się nie tylko uchwycić oraz scharakteryzować czym jest sam proces ukrywania, lecz także same, podążając ścieżką wyznaczoną przez hermeneutykę podejrzeń, ewidentnie chcą przed nami odkryć pewien sekret, odsłonić to, co do tej pory pozostawało w kulturze niejawne. Warto przyjrzeć się nie tylko temu, co niosą ze sobą poszczególne autorskie realizacje oraz z jakiego dokładnie ukrycia w kulturze zdają sprawę. W trakcie lektury może okazać się, że jeszcze ciekawszym przedsięwzięciem będzie zbadanie tego, co ukrywają i pomijają milczeniem sami autorzy. Wobec czego, gdy zapoznamy się ze wszystkimi odkryciami proponowanymi przez każdy z tekstów, proponuję zapytać również o to, co zostało ukryte w tekstach poświęconych ukrywaniu i wciąż jeszcze pozostaje nieujawnione. […]
Przed nami zbiór różnorodnych tekstów, które wnikają w to, czym jest samo pragnienie odkrywania oraz starają się udowodnić, że nie jesteśmy w stanie żyć i pisać bez tajemnicy, gdyż sekret, niedopowiedzenie okazuje się ich niezbędnym warunkiem.

dr Andrzej Marzec

Spis treści:

Andrzej Marzec, To nie jest przedmowa – tekst bez pierwszego słowa
TAKTYKI UKRYCIA
Katarzyna Muszyńska, Kto tu jest detektywem – Sherlock BBC jako wielopoziomowa gra w chowanego
Agata Sutkowska, Czego bronią popkulturowi tajni agenci w XXI wieku?
Aleksander Kmak, Czy można wierzyć Rockowi Hudsonowi? Taktyka ukrycia w amerykańskiej kinematografii lat 50. XX wieku
KULISY
Małgorzata Szubartowska, Swan Towels and ‘Hotel-elves’: on the Uncanniness of Luxury Hotels
Tadeusz Koczanowicz, Sceny robotnicze w II Rzeczpospolitej jako ukryty nurt polskiej nowoczesności
Marlena Rycombel, Co trzeba zrobić, żeby zabić świnię? Świniobicie jako doświadczenie graniczne wymagające świeckiej oprawy rytualnej
TECHNIKI UJAWNIANIA
Joanna Sieracka, Beka z mamuś, czyli sposoby dyscyplinowania i regulowania macierzyństwa w polskich mediach społecznościowych
Marta Baszewska, Odkrywanie i detabuizowanie ukrytego w picture bookach Iwony Chmielewskiej
Maciej Smółka, Music Publicly Hidden: Analysis of the Functioning of Hidden Tracks in Contemporary Popular Music
ODPOMINANIE
Aleksandra Gluba, O odkrywaniu „żydowskiej polskości” w trylogii Potop Szaloma Asza
Magdalena Grycan, Zakazane słowo „Żyd” – o ukrywaniu tożsamości żydowskiej w rodzinach po Zagładzie w świetle wywiadów z przedstawicielami drugiego pokolenia
Agnieszka Łaszczuk, Nieskończone odkrywanie ukrytego: Rechnitz (Anioł Zagłady) Elfriede Jelinek

Recenzje:
Przemysław Pieniążek, NA DRUGI RZUT OKA (recenzja w dwutygodniku kulturalnym artPapier),